
Ισχύει νέος Κανονισμός Σχέσεων Παρόχων Τουριστικών Καταλυμάτων και Πελατών (Υπ. Απόφαση 4109/2025), ο οποίος ρυθμίζει τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των ξενοδόχων και των πελατών τους και καταργεί τον Κανονισμό του 1976, που κυρώθηκε με τον ν. 1652/1986, αρθ. 8.
Α. Δικαιώματα και υποχρεώσεις πελάτη
1. Ο πελάτης έχει δικαίωμα να χρησιμοποιήσει το κατάλυμα και τους κοινόχρηστους χώρους. Η χρήση αυτών επιτρέπεται αποκλειστικά από τον πελάτη, στο όνομα του οποίου έχει γίνει η κράτηση και από τα άτομα που δηλώθηκαν από τον πελάτη ότι θα διαμένουν μαζί του ως από κοινού χρήστες του μισθίου.
2. Επιτρέπεται η διατήρηση εντός του καταλύματος ζώου συντροφιάς, εφόσον αυτό προβλέπεται στην πολιτική του παρόχου του καταλύματος.
3. Κατά την άφιξή του στο κατάλυμα, ο πελάτης υποχρεούται:
α) να υπογράψει τα έντυπα εγγραφής, που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία και τα οποία του υποδεικνύει ο πάροχος.
β) να αποδεχθεί την κράτηση, εκτός αν δεν είναι αυτό που συμφωνήθηκε, και να το κρατήσει καθ’ όλη τη συμφωνηθείσα διάρκεια της μίσθωσης.
4. Βάσει του γενικού Κανονισμού Προτασίας Δεδομένων συνιστάται να δίδεται στον πελάτη κατά την άφιξή του ένα «φύλλο ενημέρωσης» ζητώντας την ειδική και διακριτή συγκατάθεση του για τη συλλογή και καταχώριση πρόσθετων στοιχείων, καθώς και για την χρήση των στοιχείων επικοινωνίας για την αποστολή ενημερωτικών μηνυμάτων (sms, e-mail) με προσφορές, Newsletter κ.λπ.).
5. Κατά τη διάρκεια της διαμονής του, ο πελάτης υποχρεούται:
α) να δέχεται τους επισκέπτες του μόνο στις αίθουσες υποδοχής του καταλύματος, εφόσον το κατάλυμα διαθέτει τέτοιους χώρους. Από την υποχρέωση αυτή, εξαιρούνται οι πελάτες που διαμένουν σε σουίτες ή διαμερίσματα,
β) να παραδίδει το κλειδί στην υποδοχή του καταλύματος, εφόσον του ζητηθεί από τον πάροχο, κάθε φορά που εξέρχεται από το κατάλυμα,
γ) να συμμορφώνεται με τους κανόνες λειτουργίας του καταλύματος, ιδίως όσον αφορά στην επιτρεπόμενη χρήση των μισθωμένων χώρων και ειδικότερα στη δυνατότητα ή μη προετοιμασίας γευμάτων ή αφεψημάτων στους μισθωμένους χώρους, στη χρήση των κοινόχρηστων χώρων, στη τήρηση των κανόνων προστασίας (πχ χρήση κολυμβητικής δεξαμενής και ωράριο λειτουργίας), στη χρήση πετσετών, σεντονιών και κάθε είδους ρουχισμού και στη φύλαξη αποσκευών εκτός των δωματίων/διαμερισμάτων,
δ) να απέχει από κάθε είδους δραστηριότητα ή συμπεριφορά που μπορεί να προκαλέσει ενόχληση, υπέρμετρο θόρυβο, ταλαιπωρία ή φόβο σε άλλους πελάτες. Για την αποτροπή των οχλήσεων αυτών από ανήλικα παιδιά, υπεύθυνοι είναι οι συνοδοί, γονείς ή κηδεμόνες τους.
ε) να συμπεριφέρεται με ευπρέπεια προς το προσωπικό του καταλύματος και τους άλλους πελάτες.
Β. Αποζημίωση παρόχου
O πελάτης ευθύνεται έναντι του παρόχου για κάθε υπαίτια βλάβη ή ζημία στον κινητό εξοπλισμό ή τις εγκαταστάσεις του καταλύματος, (όπως θραύση υαλικών, νιπτήρων, βλάβες επίπλων, ταπήτων, ρουχισμού, υδραυλικών και ηλεκτρικών-ηλεκτρονικών εγκαταστάσεων), για κλοπή αντικειμένων ή σωματικές βλάβες στο προσωπικό του καταλύματος που προκαλούνται από τον πελάτη, τους επισκέπτες του ή τους συνοικούντες με αυτόν, ή από άλλο πρόσωπο, πράγμα ή ζώο για το οποί
Γ. Παράβαση
Σε περίπτωση παράβασης των διατάξεων του παρόντος Κανονισμού, ο πελάτης ή ο πάροχος μπορούν να αποταθούν στις αστυνομικές αρχές, οι οποίες υποχρεούνται να παρέχουν κάθε νόμιμη βοήθεια και να επιβάλουν την εφαρμογή των διατάξεων αυτών.
Δ. Κυρώσεις
1. Σε περίπτωση διαπίστωσης παράβασης των διατάξεων του παρόντος Κανονισμού επιβάλλεται, από τον Προϊστάμενο της αρμόδιας Περιφερειακής Υπηρεσίας Τουρισμού, διοικητική κύρωση ύψους από 300,00 € έως 5.000,00 € ευρώ.
2. Κατά των αποφάσεων επιβολής χρηματικού προστίμου χωρεί ενδικοφανής προσφυγή ενώπιον της Επιτροπής Προσφυγών του άρθρου 4 παρ. 6 του ν. 3270/2004.
Ε. Καταγγελίες
Για ζητήματα παροχής υπηρεσιών διαμονή και καταγγελίες αρμόδιος φορέας είναι το Υπουργείο Τουρισμού και οι αρμόδιες Περιφερειακές Υπηρεσίες Τουρισμού. Επιπλέον, στην Τουριστική Αστυνομία καλώντας στο 1571.
Για να κάνετε καταγγελία δείτε την αντίστοιχη υποενότητα εδώ.