Αύξηση ασφαλίστρων σε συμβάσεις ισόβιας ή μακροχρόνιας διάρκειας

Ενεργειακή Αναβάθμιση Κατοικιών
Ενεργειακή Αναβάθμιση Κατοικιών

Αύξηση ασφαλίστρων σε συμβάσεις ισόβιας ή μακροχρόνιας διάρκειας

Αύξηση ασφαλίστρων
Ιδιωτική Ασφάλιση

Ο βασικός νόμος που ρυθμίζει την αναπροσαρμογή των ασφαλίστρων σε συμβάσεις ισόβιας ή μακροχρόνιας διάρκειας, είναι ο Ν.2251/1994. Το άρθρο 2Α,  όπως προστέθηκε με το άρθρο 268 του Ν.4738/2020 και το Π.Δ 13/2022  καταργήθηκε βάσει του νόμου 5170/2025, άρθρο 29.

Η κατάργησή του οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στον επί 25ετίας επίπονο και επίμονο αγώνα της Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ. αναφορικά με τις υπέρογκες αυξήσεις ασφαλίστρων στα συμβόλαια υγείας, η οποία πρέπει να πραγματοποιείται με τρόπο αντικειμενικό, σαφή, προβλέψιμο και διαφανή.

Ειδικότερα προβλέπεται ότι η ετήσια αναπροσαρμογή ασφαλίστρων σε συμβάσεις ασφάλισης υγείας με διάρκεια μεγαλύτερη του ενός (1) έτους (μακροχρόνιες) εξαρτάται από τον Ετήσιο Δείκτη Αναπροσαρμογής μακροχρόνιων ασφαλίσεων υγείας (Ε.Δ.Α.) που δημοσιεύεται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛ.ΣΤΑΤ.), τον μήνα Δεκέμβριο. Ο Ε.Δ.Α. εφαρμόζεται από την 1η Ιανουαρίου 2026.

1. Υποχρεώσεις ασφαλιστικών εταιρειών

Οι ασφαλιστικές ανακοινώνουν δημόσια τις αναπροσαρμογές ασφαλίστρων για κάθε προϊόν ασφάλισης υγείας που προσφέρουν, ιδίως, σε διακριτή σελίδα του ιστοτόπου τους με τίτλο «αναπροσαρμογές ασφαλίστρων». Η ανακοίνωση περιλαμβάνει τουλάχιστον την ονομασία του ασφαλιστικού προϊόντος, το ποσοστό της αναπροσαρμογής του ασφαλίστρου και τον χρόνο έναρξης ισχύος της αναπροσαρμογής.

2. Υποχρεώσεις επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών υγείας

Οι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών υγείας (Διαγνωστικά Κέντρα και θεραπευτήρια, τα οποία συγκαταλέγονται αντίστοιχα στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Φροντίδα Υγείας)  ανακοινώνουν δημόσια τις τιμές των παρεχόμενων υπηρεσιών τους, ιδίως για κάθε είδος ιατρικής ή νοσηλευτικής πράξης, που προσφέρουν στους καταναλωτές, καθώς και το ύψος αναπροσαρμογής της τιμής τους από την αμέσως προηγούμενη τιμή. Η ανακοίνωση γίνεται με τη μορφή πίνακα - τιμοκαταλόγου, ιδίως, σε διακριτή σελίδα του ιστοτόπου της επιχείρησης με τίτλο «τιμές υπηρεσιών υγείας». Η ανακοίνωση περιλαμβάνει τουλάχιστον την ονομασία της ιατρικής υπηρεσίας, την τιμή στην οποία προσφέρεται στους καταναλωτές, τον χρόνο έναρξης ισχύος της αναπροσαρμογής, τον χρόνο εφαρμογής της αμέσως παλαιότερης τιμής και το ποσοστό της αναπροσαρμογής της τιμής σε σχέση με την αμέσως παλαιότερη τιμή.

Καταγγελία σύμβασης από τον λήπτη της ασφάλισης

Ο λήπτης της ασφάλισης μπορεί να καταγγείλει την ασφαλιστική σύμβαση, εντός αποκλειστικής προθεσμίας τριάντα (30) ημερολογιακών ημερών από τη γνωστοποίηση της αναπροσαρμογής, εαν δεν συμφωνεί με αυτή.

Κριτήρια αναπροσαρμογής ασφαλίστρων

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Υγείας και του Προέδρου της ΕΛ.ΣΤΑΤ., μετά από γνώμη του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, εξειδικεύονται οι κρίσιμοι δείκτες ή παράγοντες ή βάσεις δεδομένων που λαμβάνονται υπόψη από την ΕΛ.ΣΤΑΤ. για την κατάρτιση και τον υπολογισμό του Ε.Δ.Α.

Σύντομο ιστορικό

Η ΕΚΠΟΙΖΩ έχει εκφράσει επανειλημμένως τις αντιρρήσεις της για τις υπέρογκες αυξήσεις των τελευταίων ετών από τις ασφαλιστικές εταιρείες που σκοπό έχουν την ακύρωση των ισόβιων και μακροχρόνιων συμβολαίων υγείας. (Δείτε εδώ, εδώ και εδώ τα σχετικά Δελτία Τύπου της ΕΚΠΟΙΖΩ). Τα κριτήρια τα όποια είχαν θέσει είναι ασαφή, υποκειμενικά, αόριστα και μη προβλέψιμα για τον καταναλωτή.

Επίσης η ΕΚΠΟΙΖΩ έχει εκφράσει την αντίρρησή της στον πρόσφατο νόμο 5170/2025 άρθρο 29, ο οποίος αντί να προστατεύσει τα δικαιώματα των καταναλωτών στις ασφαλίσεις υγείας περιορίζεται σε μία αποσπασματική παρέμβαση, η οποία μάλιστα είναι ασαφής και αόριστη, καθώς το κρίσιμο ζήτημα της αναπροσαρμογής του ασφαλίστρου παραπέμπεται σε μία μελλοντική υπουργική απόφαση.

Παρούσα κατάσταση

Η πλειοψηφία των ασφαλιστικών εταιρειών έχουν δημόσια ανακοινώσει στην ιστοσελίδα τους με τη μορφή δελτίου τύπου τη δέσμευσή τους για μείωση των ασφαλίστρων για το έτος 2025, αν και η εν λόγω μείωση συνεχίζει να είναι υπέρογκη και να στερείται αντικειμενικής τεκμηρίωσης,

Εν κατακλείδι, καθ’ότι δεν έχει ληφθεί μέριμνα για τις αναπροσαρμογές των ασφαλίστρων για το έτος 2025 καθίσταται αναγκαίο η αναπροσαρμογή του ασφαλίστρου να μην υπερβαίνει το ποσοστό του Υποδείκτη Υγείας του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (ΔΤΚ) της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, που για το έτος 2024 διαμορφώθηκε στο 3,8%. (Για περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα της ΕΛ.ΣΤΑΤ.)

Εάν θεωρείτε ότι η ασφαλιστική σας εταιρεία προχώρησε σε μεγάλη αύξηση των ασφαλίστρων, θα πρέπει να αντιδράσετε και να ζητήσετε τη μείωσή τους.

Καταγγελίες

 -Για να κάνετε καταγγελία βρείτε το αντίστοιχο υπόδειγμα στην ενότητα καταναλωτές/καταγγελίεςεδώ.

 - Για να μεσολαβήσουμε εξωδικαστικά ή να λάβετε εξατομικευμένη συμβουλευτική για την υπόθεση σας:

1. Εάν είστε μέλος μας στείλετε το αίτημα σας στο info@ekpizo.gr και θα επικοινωνήσουμε άμεσα μαζί σας για να ορίσουμε ένα ραντεβού με εκπρόσωπό μας.

2. Εάν δεν είστε μέλος μας κάντε την εγγραφή σας εδώ.

 Αρμόδιοι Φορείς

 -Για περισσότερες πληροφορίες και καταγγελίες μπορείτε να απευθυνθείτε στη Γενική Διεύθυνση Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή στην ιστοσελίδα: https://kataggelies.mindev.gov.gr/

 Επίσης, στη Γραμμή Καταναλωτή: 1520 και στο Email: 1520@mindev.gov.gr

 -Τράπεζα της Ελλάδος- Διεύθυνση Εποπτείας Ιδιωτικής Ασφάλισης (ΔΕΙΑ)

E-mail: dep.insurancesup@bankofgreece.gr

Χρειάζεστε βοήθεια με κάποιο θέμα σας;

Είναι μία Πιστοποιημένη Ένωση Καταναλωτών που έχει ως στόχο την προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών και την βελτίωση της ποιότητας της ζωής τους.

Newsletter

Newsletters

Μείνετε ενημερωμένοι για τις υπηρεσίες μας. Αφήστε μας το e-mail σας και εγγραφείτε στο newsletter μας.

Έχετε τη δυνατότητα απεγγραφής από τα newsletters μας ανά πάσα στιγμή

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Επικοινωνία

Στουρνάρη 17, Αθήνα 10683

2103304444

info@ekpizo.gr

www.ekpizo.gr

Δευ - Παρ: 10:00 πμ - 3:00 μμ
Σάβ - Κυρ: Κλειστά