Παρά την εθελοντική πρωτοβουλία και δέσμευση μεγάλων βιομηχανιών τροφίμων να περιορίσουν και να ελέγξουν τις διαφημίσεις ανθυγιεινών τροφίμων στα παιδιά, αυτό στην πράξη αναιρείται από τις ίδιες...έτσι, η δέσμευσή τους να εμπορεύονται υπεύθυνα τα προϊόντα τους, αποτυγχάνει να προστατεύσει τα παιδιά της Ευρώπης.
Αυτό είναι το συμπέρασμα έρευνας της Ευρωπαϊκής Οργάνωσης Καταναλωτών και άλλων 10 μελών της[1] που αποδεικνύει ότι η αυτορρύθμιση δεν λειτουργεί, κάνοντας πλέον εμφανή την ανάγκη νομοθετικής παρέμβασης που ζητούμε οι οργανώσεις καταναλωτών.
Η ισχυρή επιρροή που ασκεί το μάρκετινγκ των ανθυγιεινών τροφίμων στις διατροφικές συμπεριφορές των παιδιών, είναι γενικά αποδεκτό από τον επιστημονική κοινότητα, του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας συμπεριλαμβανομένου.
Αποτέλεσμα, 1 στα 3 παιδιά της Ευρώπης είναι υπέρβαρο ή παχύσαρκο, ενώ στις Μεσογειακές χώρες υπερβαίνουν το 40%[2].
Με αυτά τα δεδομένα, και, έχοντας αναλύσει τα ευρήματα της έρευνας[3], οι ενώσεις καταναλωτών ζητούμε να απαγορευθούν, σε ευρωπαϊκό επίπεδο:
- η διαφήμιση ανθυγιεινών τροφίμων στο διαδίκτυο, συμπεριλαμβανομένων ιστοσελίδων εταιρειών τροφίμων και μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
- η διαφήμιση ανθυγιεινών τροφίμων στην τηλεόραση, μεταξύ 6 π.μ.-11 μ.μ. αφού τα παιδιά δεν βλέπουν μόνο παιδικές εκπομπές.
- η χρήση τεχνικών μάρκετινγκ στις συσκευασίες τροφίμων που προσελκύουν τα παιδιά (π.χ. χαρακτήρες κινουμένων σχεδίων και μασκότ μάρκας)
Στη διάθεσή σας παρακάτω είναι και το σχετικό βίντεο που ετοιμάσαμε.
[1] Πραγματοποιήθηκε την άνοιξη του 2021, στα πλαίσια πρωτοβουλίας της καθηγήτριας Amandine Garde του Πανεπιστημίου του Λίβερπουλ
[2] WHO European Childhood Obesity Surveillance Initiative (COSI): report on the fourth round of data collection, 2015– 2017. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe; 2021. Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO.
[3] Βλέπε. Επιπλέον πληροφορίες
Επιπλέον πληροφορίες
- Η έρευνα πραγματοποιήθηκε Φεβρουάριο και Μάρτιο 2021
- Συμμετείχαν, εκτός από την Ευρωπαϊκή Οργάνωση Καταναλωτών (BEUC), οι εξής οργανώσεις –μέλη: Altroconsumo (Iταλία), CLCV (Γαλλία), Consumentenbond (Ολλανδία), DECO (Πορτογαλία), Forbrugerrådet Tænk (Δανία), KEΠKA (Eλλάδα), OCU (Ισπανία), Test Achats/Test Aankoop (Bέλγιο), vzbv (Γερμανία), Zveza potrošnikov Slovenije (Σλοβενία).
- Επελέγησαν τρόφιμα με διαφημίσεις που θεωρήθηκε ότι παραβιάζουν την δέσμευση των κορυφαίων εταιρειών τροφίμων και ποτών της ΕΕ να εμπορεύονται τα προϊόντα τους υπεύθυνα προς τα παιδιά
- Από τις 81 καταγγελίες που υποβλήθηκαν στον ‘Μηχανισμό λογοδοσίας’ της εν λόγω αυτορρυθμιστικής πρωτοβουλίας ‘Ευρωπαϊκή Δέσμευση’ της βιομηχανίας τροφίμων, μόνο τις 7 αποδέχθηκαν (έως 15/09/2021),
Συνοπτικά, η ανάλυση των ευρημάτων της έρευνας δείχνει ότι:
- Τα διατροφικά κριτήρια που έχει θεσπίσει η Ευρωπαϊκή Δέσμευση των βιομηχανιών τροφίμων είναι πολύ αδύναμα, αφού βάσει αυτών τα τρόφιμα που θεωρούνται κατάλληλα για την διατροφή των παιδιών, περιέχουν πολύ υψηλότερα επίπεδα λιπών-ζάχαρης-αλατιού από ό, τι συνιστούν οι αρχές δημόσιας υγείας.
- Δημοφιλείς τηλεοπτικές εκπομπές διαρρέουν στο διαδίκτυο - παρά το τεράστιο ποσοστό παιδιών που το παρακολουθούν.
- Οι κανόνες της αυτορρυθμιστικής πρωτοβουλίας υποτιμούν την σημαντική έκθεση των παιδιών και την μεγάλη επιρροή των τακτικών μάρκετινγκ που χρησιμοποιούνται τόσο στον ψηφιακό όσο και στον φυσικό κόσμο.
- Οι εταιρείες παραβιάζουν τους κανόνες που αποφάσισαν οι ίδιες.