Στον τομέα της Ιδιωτικής Ασφάλισης στην εικοσαετία που διανύσαμε 1995-2015, η ΕΚΠΟΙΖΩ έχει πλούσιο έργο στην διεκδίκηση, διεύρυνση και αποκατάσταση των δικαιωμάτων των καταναλωτών, αλλά και στην αναμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου, ιδίως στον τομέα των ασφαλιστηρίων συμβολαίων Ζωής και Υγείας. Ωστόσο το νομοθετικό πλαίσιο χρειάζεται περαιτέρω εκσυχρονισμό, ώστε να υποχρεωθούν οι ασφαλιστικές εταιρείες να λειτουργούν με διαφάνεια, νομιμότητα και με σεβασμό στα δικαιώματα των ασφαλισμένων καταναλωτών. Το κυριότερο πρόβλημα που καταγράφεται διαχρονικά σε εμάς από τους καταναλωτές, είναι η αυθαίρετη αναπροσαρμογή ασφαλίστρων, στα ασφαλιστήρια συμβόλαια νοσοκομειακής περίθαλψης. Στα πλαίσια του έργου μας αυτού, πραγματοποιήθηκαν:
Συλλογικές Αγωγές – Ομαδική Αγωγή
- Κατά του Αστέρα - Εθνικής Ασφαλιστικής (μετά την συγχώνευση):
Αποτέλεσμα του πολυετούς αγώνα μας είναι η πρωτοποριακή απόφαση του Αρείου Πάγου 1030/2001, με την οποία κρίθηκε καταχρηστικός ο γενικός όρος που έδινε το δικαίωμα στην ασφαλιστική να αναπροσαρμόζει ετησίως μονομερώς τα ασφάλιστρα. Έκτοτε οι ασφαλιστικές εταιρείες έθεσαν κριτήρια, τα οποία όμως δεν είναι αντικειμενικά, εύλογα και προβλέψιμα για τους ασφαλισμένους.
- Κατά της Εθνικής Ασφαλιστικής για τα συμβόλαια με ρήτρα ECU:
Από το 2007 μέχρι και σήμερα με πάρα πολλές επίμονες και πολύμοχθες ενέργειές μας, συνεχίζεται με επιτυχία ο αγώνας μας για το θέμα της απαγόρευσης της εθνικής ασφαλιστικής, να προχωρήσει μονομερώς σε αναπροσαρμογή ασφαλίστρων με ρήτρα ECU. Σήμερα το θέμα τούτο εκκρεμεί στον Άρειο Πάγο. Σε πρώτο και δεύτερο βαθμό η απόφαση του Πολυμελούς Πρωτοδικείου καθώς και η απόφαση του Εφετείου Αθηνών, μας δικαίωσαν και έκριναν ότι η εταιρεία δεν δικαιούται μονομερώς να αναπροσαρμόζει τα ασφαλιστήρια συμβόλαια με τη ρήτρα ECU παρά μόνο, αν συμφωνήσει και υπογράψει ο ασφαλισμένος/καταναλωτής. Στη συνέχεια η Εθνική Ασφαλιστική κατέθεσε ομαδική αγωγή κατά 304 ασφαλισμένων, τους οποίους υποστηρίξαμε στο δικαστήριο με επιτυχία. Στην Ομαδική Αγωγή της Εθνικής Ασφαλιστικής, οι 304 καταναλωτές/ασφαλισμένοι αρνήθηκαν να υπογράψουν την συμφωνία με την Εθνική Ασφαλιστική για την αναπροσαρμογή των ασφαλιστηρίων συμβολαίων τους με ρήτρα ΕCU. Στον πρώτο βαθμό δικαιοδοσίας η αγωγή της Εθνικής Ασφαλιστικής απορρίφθηκε και συνεπώς δεν μπορεί να κάνει καμία αύξηση στα συμβόλαια αυτά.
Το 2012 με πρωτοβουλία της ΕΚΠΟΙΖΩ, 41 ενώσεις καταναλωτών διαμαρτυρηθήκαμε και απειλήσαμε με μποϊκοτάζ για τους αδιαφανείς όρους και χρεώσεις στις ασφαλιστικές εταιρείες προκειμένου να ασκήσουμε πίεση και να υποχρεώσουμε την κυβέρνηση στην ψήφιση νομοθετικού πλαισίου, το οποίο θα επιβάλει διαφανή, εύλογα και προβλέψιμα κριτήρια για την αναπροσαρμογή των ασφαλίστρων.
Μετά την πτώχευση κάποιων ασφαλιστικών εταιρειών και ιδίως της “Ασπίς Πρόνοιας” το 2009, προκειμένου να διασφαλιστούν τα οικονομικά συμφέροντα των ασφαλισμένων/καταναλωτών, απαιτήσαμε από την πολιτεία, να εξασφαλίζεται ο ασφαλισμένος από τον κίνδυνο να χάσει τα χρήματά του στα συμβόλαια ζωής (αποταμιευτικά ή επενδυτικά προγράμματα), καθώς και να βρεθεί χωρίς ασφάλιση Νοσοκομειακής Περίθαλψης. Έτσι δημιουργήθηκε ταμείο με ποσοστό από τα ασφάλιστρα των ασφαλισμένων προκειμένου να υφίσταται εγγυητικό κεφάλαιο που θα λειτουργεί σαν “στρώμα ασφαλείας” για τους ασφαλισμένους σε ανάλογες περιπτώσεις.
Αποτέλεσμα του καθημερινού μας αγώνα στο θέμα αυτό ήταν η επιβολή προστίμων από την πρώην Γενική Γραμματεία Καταναλωτή και νυν Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή σε μεγάλες ασφαλιστικές εταιρείες, για υπέρογκες αναπροσαρμογές ασφαλίστρων αλλά και για άρνηση καταβολής Φ.Π.Α στους ασφαλισμένους. Τα παραπάνω επετεύχθησαν, τόσο με την ατομική υποστήριξη των καταναλωτών, όσο και με τις συνεχείς συλλογικές παρεμβάσεις, προτάσεις και κοινοποιήσεις μας, καθώς και με την άσκηση πίεσης στους αρμόδιους κρατικούς φορείς, τόσο το 2011, όσο και το 2014.
Διαχρονικά, με τις παρεμβάσεις και τεκμηριωμένες προτάσεις μας, καθώς και με τη δυναμική παρουσία μας σε νομοπαρασκευαστικές επιτροπές αλλά και στη Βουλή, στοχεύσαμε στην υποστήριξη αναμόρφωσης και εκσυγχρονισμού του νομοθετικού πλαισίου της Ιδιωτικής Ασφάλισης με κανόνες διαφάνειας, και πετύχαμε -εν μέρει- τον εκσυγχρονισμό της. Όμως, κύριο μέλημά μας είναι να δώσουμε οριστική λύση στο καίριο θέμα της ετήσιας αναπροσαρμογής ασφαλίστρων στα συμβόλαια νοσοκομειακής περίθαλψης. Ωστόσο, χρειάζεται ισχυρή πολιτική βούληση για να αποκατασταθεί η νομιμότητα στο χώρο αυτό, και οι ενέργειές μας είναι προσανατολισμένες προς αυτή την κατεύθυνση.
Διαρκής ενημέρωση των καταναλωτών με:
- Έκδοση ενημερωτικού φυλλαδίου “Τι πρέπει να γνωρίζετε για την ιδιωτική ασφάλεια”
- Ανακοινώσεις στον τύπο, αρθρογραφία, εφημερίδες και περιοδικά κτλ, καθώς και παρουσία μας στα ΜΜΕ.
- Ομιλίες, Ημερίδες, Συνέδρια