Για αγορές από απόσταση σύμφωνα με το Ν. 2251/1994, όπως ισχύει, έχετε το δικαίωμα υπαναχώρησης. Εξαιρούνται οι αγορές εκτός εμπορικού καταστήματος αξίας έως 30 ευρώ.
Ειδικότερα, εάν αγοράσατε κάποιο προϊόν/υπηρεσία από απόσταση τότε:
- Εάν το μετανιώσετε, μπορείτε να επιστρέψετε το προϊόν (υπαναχωρήσετε) μέσα σε 14 ημερολογιακές ημέρες από την ημερομηνία αγοράς και να σας επιστραφούν τα χρήματα σας
- Εάν ο προμηθευτής δεν σας ενημέρωσε πως έχετε δικαίωμα υπαναχώρησης, τότε μπορείτε να υπαναχωρήσετε και να επιστρέψετε το προϊόν μέχρι 12 μήνες μετά το τέλος της αρχικής προθεσμίας υπαναχώρησης.
Η περίοδος υπαναχώρησης λήγει 14 ημέρες μετά την ημερομηνία παραλαβής των προϊόντων. Για συμβάσεις παροχής υπηρεσιών, η περίοδος υπαναχώρησης λήγει 14 ημέρες μετά την ημερομηνία σύναψης της σύμβασης. Εάν η λήξη της περιόδου υπαναχώρησης συμπίπτει με αργία, η προθεσμία παρατείνεται μέχρι την επόμενη εργάσιμη ημέρα.
1. Διαδικασία άσκησης δικαιώματος υπαναχώρησης:
α. Θα πρέπει να κάνετε χρήση του δικαιώματος υπαναχώρησης, πριν λήξει η προθεσμία των 14 ημερολογιακών ημερών,
- από την ημερομηνία παραλαβής του προϊόντος
- την ημερομηνία σύναψης της σύμβασης για τις υπηρεσίες
β. Για να υπαναχωρήσετε ενημερώνετε εγγράφως τον προμηθευτή για αυτή σας την απόφαση. Αυτό μπορείτε να το κάνετε με
- κάποιο έντυπο υπαναχώρησης
- ηλεκτρονικά μέσω e-mail
- έντυπο υπαναχώρησης που παρέχει ο προμηθευτής
γ. Επιπλέον:
- Ο προμηθευτής θα πρέπει να σας επιβεβαιώσει την παραλαβή της δήλωσης υπαναχώρησης.
- Επιστρέφετε το προϊόν, στον προμηθευτή, στην αρχική του κατάσταση, μέσα σε 14 ημερολογιακές ημέρες.
- Αφού παραλάβει το αίτημά σας, ο προμηθευτής θα πρέπει να σας επιστρέψει το ποσό που του καταβάλατε μέσα σε δεκατέσσερις (14) ημερολογιακές ημέρες.
- Τα έξοδα επιστροφής θα πρέπει να τα πληρώσετε εσείς. Όμως, στην περίπτωση που ο προμηθευτής δεν σας είχε ενημερώσει για αυτό το κόστος, όταν κάνατε την αγορά, τότε τα έξοδα επιστροφής επιβαρύνουν αυτόν.
2. Η 14ήμερη περίοδος υπαναχώρησης δεν ισχύει για όλες τις αγορές.
Μερικές από τις εξαιρέσεις είναι οι εξής:
- αεροπορικά και σιδηροδρομικά εισιτήρια, εισιτήρια συναυλιών, κρατήσεις ξενοδοχείων, κρατήσεις για ενοικίαση αυτοκινήτου και υπηρεσίες εστίασης για συγκεκριμένες ημερομηνίες
- την προμήθεια αγαθών τα οποία μπορούν να αλλοιωθούν, ή λήγουν σύντομα
- την προμήθεια αγαθών που κατασκευάζονται σύμφωνα με τις προδιαγραφές του καταναλωτή ή σαφώς εξατομικευμένων αγαθών
- σφραγισμένο λογισμικό ήχου, εικόνας ή υπολογιστή, όπως DVD, που αποσφραγίσατε μετά την παραλαβή τους
- διαδικτυακό ψηφιακό περιεχόμενο, εάν έχετε ήδη ξεκινήσει την τηλεφόρτωσή του ή την αναπαραγωγή του σε συνεχή ροή και συμφωνήσατε ότι θα χάσετε το δικαίωμα υπαναχώρησης σε περίπτωση που ξεκινήσετε τη σχετική διαδικασία
- προϊόντα που αγοράστηκαν από ιδιώτη και όχι από επιχείρηση ή έμπορο
- συμβάσεις για επείγουσες επισκευές και συντήρηση — για παράδειγμα, εάν καλέσετε έναν υδραυλικό να επισκευάσει διαρροή σε λουτρό, δεν μπορείτε να ακυρώσετε την ανάθεση της εργασίας εάν έχετε ήδη συμφωνήσει στην τιμή.
Να σημειωθεί ότι η παραπάνω λίστα είναι απλώς ενδεικτική.
Καταγγελίες
Για να κάνετε καταγγελία βρείτε το αντίστοιχο υπόδειγμα στην ενότητα καταναλωτές/καταγγελίες εδώ. Σε περίπτωση που θέλετε να μεσολαβήσουμε εξωδικαστικά για λογαριασμό σας, εγγραφείτε ως μέλος (εδώ).
Αρμόδιος Φορέας
Για περισσότερες πληροφορίες και καταγγελίες μπορείτε να απευθυνθείτε επιπλέον:
1) Στη Γενική Διεύθυνση Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή (Τομέας Προστασίας Καταναλωτή) στην ιστοσελίδα: https://kataggelies.mindev.gov.gr/ και εδώ. Επίσης, στη Γραμμή Καταναλωτή: 1520 και στο Email: 1520@mindev.gov.gr
2) Σε περιπτώσεις καταναλωτικών διαφορών εκτός Ελλάδος και εντός ΕΕ, απευθυνθείτε στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή στην ιστοσελίδα: https://www.eccgreece.gr/el/about-us/ypoboli-anaforas. Επίσης, στα τηλέφωνα 2106460862, 2106460814 και στο Email: info@eccgreece.gr
3) Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την πλατφόρμα ΗΕΔ για να επιλύσετε το πρόβλημά σας με τη συνδρομή ενός εγκεκριμένου φορέα επίλυσης διαφορών. Περισσότερες πληροφορίες εδώ.
4) Εφόσον, ο προμηθευτής εδρεύει σε χώρα εκτός ΕΕ, η οποία συμμετέχει στη δράση econsumer του Διεθνούς Δικτύου Επιβολής της Νομοθεσίας για την Προστασία των Καταναλωτών (ICPEN) μπορείτε να υποβάλετε την καταγγελία σας στη διεθνή πλατφόρμα υποβολής παραπόνων (εδώ)
Χρήσιμες ιστοσελίδες:
1. https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guarantees-returns/index_el.htm
2. https://www.gov.gr/sdg/consumer-rights/consumer-rights-and-guarantees/general/right-of-cancellation