Οι εταιρείες βρεφικού γάλακτος, πληρώνουν πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης και επιρροές για να αποκτήσουν άμεση πρόσβαση σε εγκύους και μητέρες σε μια από τις πιο ευάλωτες στιγμές της ζωής τους.
Η παγκόσμια βιομηχανία βρεφικού γάλακτος, αξίας περίπου 55 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ, στοχεύει νέες μητέρες με εξατομικευμένο περιεχόμενο χρησιμοποιώντας τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, που συχνά δεν είναι αναγνωρίσιμο ως διαφήμιση.
Μια νέα έκθεση του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ) με τίτλο Πεδίο εφαρμογής και αντίκτυπος των στρατηγικών ψηφιακού μάρκετινγκ για την προώθηση των υποκατάστατων του μητρικού γάλακτος περιγράφει τις τεχνικές ψηφιακού μάρκετινγκ που έχουν σχεδιαστεί για να επηρεάσουν τις αποφάσεις που λαμβάνουν οι νέες οικογένειες σχετικά με τον τρόπο διατροφής των μωρών τους.
Μέσω εργαλείων όπως εφαρμογές, ομάδες υποστήριξης ή «baby-clubs», πληρωμένοι επηρεαστές μέσων κοινωνικής δικτύωσης, προωθήσεις και διαγωνισμοί και συμβουλευτικά φόρουμ ή υπηρεσίες, οι εταιρείες βρεφικού γάλακτος μπορούν να αγοράζουν ή να συλλέγουν προσωπικές πληροφορίες και να στέλνουν εξατομικευμένες προσφορές σε νέες γυναίκες, εγκύους και μητέρες.
Η έκθεση συνοψίζει τα ευρήματα νέας έρευνας που δειγματοληπτικά ανέλυσε 4 εκατομμύρια δημοσιεύσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σχετικά με τη βρεφική σίτιση που δημοσιεύθηκαν μεταξύ Ιανουαρίου και Ιουνίου 2021 χρησιμοποιώντας μια εμπορική πλατφόρμα κοινωνικής ακρόασης. Αυτές οι αναρτήσεις προσέγγισαν 2,47 δισεκατομμύρια ανθρώπους και δημιούργησαν περισσότερα από 12 εκατομμύρια likes, shares ή σχόλια.
Οι εταιρείες βρεφικού γάλακτος δημοσιεύουν περιεχόμενο στους λογαριασμούς τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης περίπου 90 φορές την ημέρα, φτάνοντας τους 229 εκατομμύρια χρήστες που αντιπροσωπεύουν τρεις φορές περισσότερα άτομα από αυτά που προσεγγίζονται από ενημερωτικές αναρτήσεις σχετικά με το θηλασμό από μη εμπορικούς λογαριασμούς.
Αυτό το διάχυτο μάρκετινγκ αυξάνει τις αγορές υποκατάστατων μητρικού γάλακτος και ως εκ τούτου αποτρέπει τις μητέρες από τον αποκλειστικό θηλασμό όπως συνιστάται από τον ΠΟΥ.
«Η προώθηση των εμπορικών παρασκευασμάτων γάλακτος θα έπρεπε να είχε τερματιστεί πριν από δεκαετίες», δήλωσε ο Δρ Francesco Branca, Διευθυντής του τμήματος Διατροφής και Ασφάλειας Τροφίμων του ΠΟΥ. «Το γεγονός ότι οι εταιρείες γάλακτος φόρμουλας χρησιμοποιούν τώρα ακόμη πιο ισχυρές και ύπουλες τεχνικές μάρκετινγκ για να αυξήσουν τις πωλήσεις τους είναι ασυγχώρητο και πρέπει να σταματήσει».
Η έκθεση συγκέντρωσε στοιχεία από έρευνα σε δημόσιες διαδικτυακές επικοινωνίες, από έρευνες μεμονωμένων χωρών που παρακολουθούν τις προωθήσεις υποκατάστατων μητρικού γάλακτος. Επίσης, καθώς και βασίστηκαν και σε μια πρόσφατη μελέτη πολλών χωρών σχετικά με τις εμπειρίες των μητέρων και των επαγγελματιών υγείας στο μάρκετινγκ γάλακτος.
Οι μελέτες δείχνουν πώς το παραπλανητικό μάρκετινγκ ενισχύει τους μύθους σχετικά με το θηλασμό και το μητρικό γάλα και υπονομεύει την εμπιστοσύνη των γυναικών στην ικανότητά τους να θηλάζουν με επιτυχία.
Ο πολλαπλασιασμός του παγκόσμιου ψηφιακού μάρκετινγκ του βρεφικού γάλακτος παραβιάζει κατάφωρα τον Διεθνή Κώδικα Εμπορίας Υποκατάστατων Μητρικού Γάλακτος - «O Κώδικας»-, ο οποίος εγκρίθηκε από την Παγκόσμια Συνέλευση Υγείας το 1981. Ο Κώδικας είναι μια συμφωνία ορόσημο για τη δημόσια υγεία που έχει σχεδιαστεί για να προστατεύει το ευρύ κοινό και τις μητέρες από επιθετικές πρακτικές μάρκετινγκ από τη βιομηχανία παιδικών τροφών που επηρεάζουν αρνητικά τις πρακτικές θηλασμού.
Παρά τις σαφείς ενδείξεις ότι ο αποκλειστικός και συνεχής θηλασμός είναι βασικοί καθοριστικοί παράγοντες για τη βελτίωση της δια βίου υγείας για τα παιδιά, τις γυναίκες και τις κοινότητες, πολύ λίγα παιδιά θηλάζουν όπως συνιστάται.
Εάν οι τρέχουσες στρατηγικές μάρκετινγκ γάλακτος συνεχιστούν, αυτό το ποσοστό θα μπορούσε να μειωθεί ακόμη περισσότερο, ενισχύοντας τα κέρδη των εταιρειών.
Το γεγονός ότι αυτές οι μορφές ψηφιακού μάρκετινγκ διαφεύγουν από τον έλεγχο των εθνικών αρχών σημαίνει ότι απαιτούνται νέες προσεγγίσεις για την εφαρμογή του Κώδικα.
Επί του παρόντος, η εθνική νομοθεσία μπορεί να παρακαμφθεί με μάρκετινγκ που προέρχεται πέρα από τα σύνορα. Ο ΠΟΥ κάλεσε τη βιομηχανία βρεφικών τροφών να τερματίσει το εκμεταλλευτικό μάρκετινγκ γάλακτος και τις κυβερνήσεις να προστατεύσουν τα νέα παιδιά και τις οικογένειες θεσπίζοντας, παρακολουθώντας και επιβάλλοντας νόμους για τον τερματισμό κάθε διαφήμισης ή άλλης προώθησης προϊόντων βρεφικού γάλακτος.