Το νομικό πλαίσιο της διαφήμισης καθορίζεται από το ν.2251/1994 περί προστασίας των καταναλωτών (άρθρα 9, 9α-θ). Σύμφωνα με το άρθρο 9 “Διαφήμιση είναι κάθε ανακοίνωση που γίνεται με κάθε μέσο στα πλαίσια εμπορικής, βιομηχανικής, βιοτεχνικής ή επαγγελματικής δραστηριότητας με στόχο την προώθηση της διάθεσης αγαθών ή υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένων των ακινήτων και των συναφών δικαιωμάτων και υποχρεώσεων”.
Ο καταναλωτής όταν αγοράζει αγαθά και υπηρεσίες η νομοθεσία τον προστατεύει από αθέμιτες εμπορικές πρακτικές. Με βάση τον παραπάνω νόμο, απαγορεύονται οι αθέμιτες εμπορικές πρακτικές (πράξεις ή παραλείψεις) που υιοθετούνται πριν, κατά τη διάρκεια και ύστερα από εμπορική συναλλαγή που σχετίζεται με συγκεκριμένο προϊόν ή υπηρεσία. Όταν οι εταιρίες διαφημίζουν, πωλούν ή προμηθεύουν προϊόντα, οφείλουν να δίνουν επαρκώς ακριβείς πληροφορίες, σε απλή και κατανοητή γλώσσα, ώστε οι καταναλωτές να είναι πλήρως ενημερωμένοι πριν από την αγορά ενός προϊόντος. Σε περίπτωση που δεν δοθούν αυτές οι πληροφορίες, οι πράξεις τους μπορεί να θεωρηθούν αθέμιτες και οι καταναλωτές έχουν το δικαίωμα αποζημίωσης.
Οι αθέμιτες εμπορικές πρακτικές διακρίνονται κυρίως σε:
- Παραπλανητικές πρακτικές, που αφορούν στην παροχή ψευδούς πληροφορίας ή στη δημιουργία ψευδούς εντύπωσης στον καταναλωτή με σκοπό την αγορά ενός προϊόντος/υπηρεσίας, και σε
- Επιθετικές εμπορικές πρακτικές, που σκοπό έχουν την άσκηση πίεσης για αγορά προϊόντος/υπηρεσίας, ώστε ο καταναλωτής να λάβει άμεσα απόφαση συναλλαγής που διαφορετικά δεν θα λάμβανε.
Ενδεικτικά παραδείγματα:
- Φυλλάδιο όπου διαφημίζεται μια συσκευή, με την τιμή ως ευκαιρία, η οποία όμως δεν περιλαμβάνει τον ΦΠΑ.
- Διαφήμιση στην τηλεόραση για κάποιο προϊόν ή θεραπεία (π.χ. χάπια αδυνατίσματος) που παρουσιάζει δελεαστικά αποτελέσματα (π.χ. θεραπεύει ασθένειες, δυσλειτουργίες ή δυσμορφίες).
- Διαφήμιση καταστήματος που ανακοινώνει ότι κλείνει και έχει “διάλυση τιμών σε όλα τα είδη” κλπ, ενώ στην πραγματικότητα δεν συμβαίνει αυτό.
- Διαφήμιση δανείου από τράπεζα όπου παρουσιάζει χαμηλό επιτόκιο, ενώ στην πραγματικότητα το συνολικό επιτόκιο που θα πληρώσετε είναι πολύ υψηλότερο.
- Διαφήμιση, όπου εμφανίζει μια ηλεκτρική συσκευή με τα εξαρτήματά της, ενώ αυτά δεν διατίθενται με την αγορά του προϊόντος.
- Κεκαλυμμένες διαφημίσεις στα μέσα ενημέρωσης.
- Παραπλανητικές προσφορές βραβείων ή δώρων ή δήθεν δωρεάν προσφορές.
Καταγγελία
Για να κάνετε καταγγελία βρείτε το αντίστοιχο υπόδειγμα στην ενότητα καταναλωτές/καταγγελίες εδώ.
Χρήσιμες ιστοσελίδες:
Επιπρόσθετοι Φορείς για καταγγελία
Γενική Γραμματεία Εμπορίου (Τομέας Προστασίας Καταναλωτή)
email: 1520@mindev.gov.gr
Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης
email: ncrtv@otenet.gr
Ένωση Εταιριών Διαφήμισης & Επικοινωνίας Ελλάδος
email: edee@edee.gr
Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας (ΣΕΕ)
email: info@see.gr