Σύμφωνα με το ν. 4177 (ΦΕΚ Α΄173/8.8.2013) “Κανόνες ρύθμισης της αγοράς προϊόντων και της παροχής υπηρεσιών και άλλες διατάξεις” όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει σήμερα, και ειδικότερα με το Άρθρο 15, Εκπτώσεις – Προσφορές, την υπ’ Αριθμ. 35935 απόφαση του Υπουργείου Ανάπτυξης (ΦΕΚ-2640-Β-2023-1) “Κώδικας Δεοντολογίας περί ανακοινώσεων μείωσης της τιμής (ιδίως σε προσφορές/εκπτώσεις/προωθητικές ενέργειες)” και τα άρθρα 9α-9θ του ν.2251/1994 αναφορικά με τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές.
Ως εκπτωτικές περίοδοι ορίζονται οι εξής:
α) χειμερινές εκπτώσεις, από τη δεύτερη Δευτέρα του Ιανουαρίου μέχρι το τέλος του Φεβρουαρίου και
β) θερινές εκπτώσεις, από τη δεύτερη Δευτέρα του Ιουλίου μέχρι το τέλος του Αυγούστου
Προσφορές:
Οι προσφορές ορισμένης ποσότητας προϊόντων ή ορισμένης κατηγορίας προϊόντων, πραγματοποιούνται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Στα καταστήματα, θα πρέπει:
- Να υπάρχει πινακίδα που αναφέρει ότι γίνονται εκπτώσεις ή προσφορές.
- Να αναγράφεται διπλή τιμή σε κάθε προϊόν. Δηλαδή, η αρχική τιμή και η τιμή μετά την έκπτωση ή προσφορά. Εναλλακτικά, μπορεί να αναγράφεται σε πινακίδα το ποσό της έκπτωσης για συγκεκριμένες κατηγορίες ομοειδών προϊόντων, με την προϋπόθεση ότι σε κάθε είδος υπάρχει η αρχική τιμή.
- Η αναγραφή του ποσοστού έκπτωσης επιτρέπεται αλλά δεν είναι υποχρεωτική.
Αλλαγές – Ελαττωματικά προϊόντα
- Εάν αγοράσετε κάποιο προϊόν με έκπτωση και διαπιστώστε κάποιο ελάττωμα, τότε δικαιούστε να το αλλάξετε ή να το επιστρέψετε και να πάρετε πίσω τα χρήματα σας.
- Εάν αγοράσετε κάποιο προϊόν σε προσφορά, δεν μπορείτε να το επιστρέψετε. Πρέπει βέβαια να έχετε ενημερωθεί και να υπάρχει η σχετική σήμανση, ότι δεν γίνονται επιστροφές.
Συμβουλές για καλύτερες αγορές
- Να αγοράζετε σύμφωνα με τις ανάγκες σας. Να προγραμματίζετε και να καταγράφετε τις ατομικές και οικογενειακές σας ανάγκες.
- Να δίνετε ιδιαίτερη προσοχή στην ποιότητα των προϊόντων. Κυκλοφορούν προϊόντα δεύτερης διαλογής, ελαττωματικά, μαϊμού κλπ.
- Να κάνετε έλεγχο αγοράς πριν και κατά την διάρκεια των εκπτώσεων και να μην ξεχνάτε ότι οι τιμές των προϊόντων διαμορφώνονται ελεύθερα.
- Να είστε εγκρατείς στις αγορές και μην παρασύρεστε από το κλίμα φθήνιας, των ευκαιριών των εκπτώσεων.
- Να δίνετε ιδιαίτερη προσοχή στην τελική τιμή, και όχι στο μεγάλο ποσοστό έκπτωσης που ίσως είναι και πλασματικό.
- Να ελέγχετε πάντα την τελική τιμή του προϊόντος και ιδίως όταν αγοράζετε με δόσεις ή πιστωτικές κάρτες. Να ελέγχετε τον αριθμό και το ποσό των δόσεων, το συνολικό επιτόκιο και τυχόν άλλες επιβαρύνσεις.
- Η τιμή των προϊόντων δεν πρέπει να αυξάνεται αν πληρωθεί εφάπαξ με πιστωτική κάρτα.
- Να προσέχετε να μην υπερβαίνετε το όριο των πιστωτικών καρτών γιατί τότε θα πληρώσετε τόκο και έτσι το προϊόν θα σας στοιχίσει ακριβότερα.
- Να μην ξεχνάτε να ζητάτε τη νόμιμη απόδειξη, την οποία και πρέπει να φυλάσσετε, καθώς και την εγγύηση και τις οδηγίες χρήσης που πρέπει να είναι στην ελληνική γλώσσα.
Αρμόδιος Φορέας:
1. Υπουργείο Ανάπτυξης-Γενική Διεύθυνση Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου (Τομέας Προστασίας Καταναλωτή) στο τηλέφωνο 1520 ή στο e-mail: 1520@mindev.gov.gr. Eναλλακτικά, μπορείτε να υποβάλλετε την καταγγελία σας εδώ. H εν λόγω διεύθυνση είναι αρμόδια και για την επιβολή διοικητικών κυρώσεων.
2. Γενική Διεύθυνση Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (Σ.Δ.Ο.Ε.) στο τηλέφωνο 1517 ή στο e-mail: kataggelies@sdoe.gr. Εναλλακτικά, μπορείτε να υποβάλλετε την καταγγελία σας εδώ.
3. Οι κατά τόπους αρμόδιοι Εμπορικοί Σύλλογοι.