Με επιστολή μας προς την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα ζητάμε τη διερεύνηση των ζητημάτων που προέκυψαν ύστερα από έρευνα του Νορβηγικού Συμβουλίου Καταναλωτών (επισυνάπτεται η έκθεση στην Αγγλική γλώσσα), το οποίο εξετάζει τις πληροφορίες και τη συγκατάθεση, αναφορικά με τα «αναδυόμενα παράθυρα» (pop-ups), που η Microsoft, η Google και το Facebook παρουσίασαν στους χρήστες τους, στο πλαίσιο εφαρμογής του νέου Κανονισμού της Προστασίας Δεδομένων (ΓΚΠΔ).
Το συμπέρασμα της έκθεσης, με τον τίτλο "Εξαπατημένος από τον σχεδιασμό", είναι ότι, παρόλο που τα "αναδυόμενα παράθυρα" προσφέρουν στους χρήστες πιο πολλές επιλογές, ως προς τη συγκατάθεσή τους για τη χρήση των προσωπικών τους δεδομένων, οι εταιρείες κάνουν χρήση πολλών κόλπων και τακτικών, με το να αναγκάζουν ή να πιέζουν τους καταναλωτές να δίνουν τη συγκατάθεσή τους, παρέχοντάς τους με τον τρόπο αυτό όσο το δυνατόν περισσότερα δεδομένα για όσο το δυνατόν περισσότερους σκοπούς. Τα ανωτέρω συμπεριλαμβάνουν: τις προεπιλεγμένες ρυθμίσεις προστασίας της ιδιωτικής ζωής, προσφέροντας στους χρήστες μια ψευδαίσθηση ελέγχου, τα σκούρα μοτίβα (dark patterns) όπως η απόκρυψη φιλικών επιλογών που σέβονται την ιδιωτικότητα και τις επιλογές «ή το παίρνεις ή το αφήνεις» (take-it-or-leave-it).
Βασικός στόχος του ΓΚΠΔ είναι η προστασία των προσωπικών δεδομένων των ατόμων και η ενίσχυση του ελέγχου και των δικαιωμάτων τους σε σχέση με τα δεδομένα τους. Ωστόσο, τα συμπεράσματα της έκθεσης αποδεικνύουν πως η προσέγγιση των εταιρειών απομακρύνει τον έλεγχο από τα άτομα – ωθώντας τους προς τις λιγότερο φιλικές, ως προς την ιδιωτικότητα, επιλογές.
Οι πρακτικές που επισημάνθηκαν στην παρούσα έκθεση εγείρουν διάφορα ζητήματα, μεταξύ άλλων, όσον αφορά τις υποχρεώσεις των συγκεκριμένων εταιρειών, ως προς το πλαίσιο του ΓΚΠΔ και τη χρήση πρακτικών που θα μπορούσαν ενδεχομένως να θεωρηθούν καταχρηστικές βάσει της νομοθεσίας για την προστασία των καταναλωτών.
Μπορείτε να παρακολουθήσετε το σχετικό βίντεο με ελληνικούς υπότιτλους εδώ.
Η έκθεση αναλύει τη μεθόδευση τριών από τις μεγαλύτερες εταιρείες τεχνολογίας στον κόσμο, οι οποίες επεξεργάζονται τα δεδομένα δισεκατομμύρια ανθρώπων.