Ένα χρόνο πριν, στις 27 Νοεμβρίου του 2018, οργανώσεις καταναλωτών από όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Ε.), υπέβαλαν καταγγελίες κατά της Google για την παραβίαση του Κανονισμού για τα Προσωπικά Δεδομένα (GDPR) και συγκεκριμένα για τις πρακτικές που χρησιμοποιεί στον εντοπισμό τοποθεσίας. Μετά από έρευνα που διεξήχθη από τη Νορβηγική Οργάνωση Καταναλωτών “Forbrukerrådet”, διαπιστώθηκε ότι η Google εξαπάτησε τους χρήστες, αναγκάζοντάς τους εν αγνοία τους, να εκχωρήσουν τα δεδομένα εντοπισμού τοποθεσίας τους στην εταιρία, χωρίς αυτή να εξηγήσει τον τρόπο με τον οποίο τα δεδομένα χρησιμοποιήθηκαν.
Τα δεδομένα εντοπισμού τοποθεσίας αποκαλύπτουν πολλά για την προσωπική ζωή των ανθρώπων, ακόμα και στοιχεία όπως οι θρησκευτικές πεποιθήσεις (επισκέψεις σε οίκους λατρείας) ή ο σεξουαλικός προσανατολισμός (συχνή επίσκεψη ατόμων σε συγκεκριμένα μπαρ). Η Google χρησιμοποιεί αυτά τα δεδομένα, ώστε να δημιουργήσει το προφίλ των ατόμων και να τους στέλνει στοχευμένες διαφημίσεις βάσει των ενδιαφερόντων τους, σε συνδυασμό με άλλους σκοπούς επεξεργασίας.
Ένα χρόνο μετά την υποβολή των καταγγελιών, δεν έχει αποφασιστεί ακόμα αν η Google παραβίασε τον Γενικό Κανονισμό για τα Προσωπικά Δεδομένα (GDPR) και αν θα επιβληθεί πρόστιμο στην εταιρία. Η Google έχει την έδρα της στην Ιρλανδία και ως εκ τούτου η Ιρλανδική Αρχή Προσωπικών Δεδομένων έχει αναλάβει την έρευνα, ως επικεφαλής εποπτική αρχή.
Η Monique Goyens, γενική διευθύντρια του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Καταναλωτών (BEUC) δήλωσε:
“Όταν οι εταιρίες παραβιάζουν το νόμο, οι καταναλωτές πρέπει να είναι σε θέση να βασίζονται στα όργανα επιβολής του νόμου, ώστε να γίνονται σεβαστά τα δικαιώματά τους. Η διεξαγωγή εμπεριστατωμένων ερευνών και η λήψη αποφάσεων είναι ζωτικής σημασίας αλλά και οι αρμόδιες εποπτικές Αρχές Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα πρέπει να εκτελούν τα καθήκοντά τους. Στα πλαίσια της ταχύρρυθμης εξέλιξης του ψηφιακού κόσμου, η υπεράσπιση των καταναλωτών εναντίον εκείνων που δε σέβονται την ιδιωτική ζωή τους, δεν πρέπει να είναι κάτι που διαρκεί χρόνια”.
Η Βίκυ Τζέγκα, νομική συμβούλου της ΕΚΠΟΙΖΩ, συμπληρώνοντας, δηλώνει:
“Τα οποιαδήποτε “Googles” αυτού του κόσμου δε θα αλλάξουν κατά βάση τις πρακτικές τους, παρά μόνο σε περίπτωση που θα εξαναγκαστούν. Πέρασε ήδη ένα έτος από τότε που οι Οργανώσεις Καταναλωτών από όλη την Ε.Ε. ζήτησαν από τις αρμόδιες Αρχές τους να αποτρέψουν την «κατασκοπεία» της Google σε κάθε βήμα που κάνουν οι καταναλωτές, όταν βρίσκονται συνδεδεμένοι διαδικτυακά. Αναμένουμε ακόμα μία απόφαση.
Ο Γενικός Κανονισμός για τα Προσωπικά Δεδομένα (GDPR) έχει φέρει καταλυτικές αλλαγές, όταν πρόκειται για την προστασία των προσωπικών μας δεδομένων. Ήρθε η ώρα που εταιρίες, όπως η Google, οι οποίες κερδοσκοπούν από την εκμετάλλευση των προσωπικών δεδομένων των καταναλωτών, να κατανοήσουν ότι, οι καταναλωτές είναι έτοιμοι να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους”.