Αύξηση ασφαλίστρων σε συμβάσεις ισόβιας ή μακροχρόνιας διάρκειας

Ενεργειακή Αναβάθμιση Κατοικιών
Ενεργειακή Αναβάθμιση Κατοικιών

Αύξηση ασφαλίστρων σε συμβάσεις ισόβιας ή μακροχρόνιας διάρκειας

Αύξηση ασφαλίστρων
Ιδιωτική Ασφάλιση

Ο βασικός νόμος που ρυθμίζει την αναπροσαρμογή των ασφαλίστρων σε συμβάσεις ισόβιας ή μακροχρόνιας διάρκειας, είναι ο Ν.2251/1994, άρθρο 2Α,  όπως προστέθηκε με το άρθρο 268 του Ν.4738/2020 και το Π.Δ 13/2022.

Τα ασφαλιστήρια συμβόλαια εμπεριέχουν ρήτρες αναπροσαρμογής ασφαλίστρων, οι οποίες μπορούν να εξαρτούν την αναπροσαρμογή από αντικειμενικούς παράγοντες, όπως ιδίως η ηλικία του ασφαλισμένου και από δείκτες, που είναι σαφείς, αντικειμενικοί, ευρέως προσβάσιμοι και επαληθεύσιμοι από τα συμβαλλόμενα μέρη, οι οποίοι διαμορφώνουν την τελική τιμή του ασφαλίστρου ανά έτος αναφοράς.

Το Π.Δ 13/2022, εξειδικεύει τους κρίσιμους δείκτες ή παράγοντες από τους οποίους εξαρτάται η αναπροσαρμογή και ορίζει τον Ενιαίο Δείκτη Υγείας (ΕΔΥ) ως την αριθμητική τιμή, με βάση την οποία δύναται να αναπροσαρμόζονται ετησίως τα ασφάλιστρα.

Ο ΕΔΥ καταρτίζεται από το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), και δημοσιοποιείται με ανάρτηση στην ιστοσελίδα του ΙΟΒΕ και στον ιστότοπο του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων μέχρι τέλος Νοεμβρίου κάθε έτους. Ο κατ’ έτος εξαγόμενος ΕΔΥ εγκρίνεται με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Υποχρεώσεις ασφαλιστικής εταιρείας

  1. Σε περίπτωση που η αναπροσαρμογή είναι εκτός των ορίων των παραγόντων και δεικτών, οι ασφαλιστικές εταιρείες οφείλουν να ενημερώνουν τους λήπτες της ασφάλισης, παρέχοντας διευκρινίσεις για την απόκλιση από τα όρια εντός προθεσμίας εξήντα (60) τουλάχιστον ημερολογιακών ημερών πριν από κάθε επερχόμενη αναπροσαρμογή.
  2. Αν η συμβατική ρήτρα αναπροσαρμογής ασφαλίστρων είναι ασαφής ή ελλιπής ή αν έχει προβλεφθεί κατά τρόπο που δεν πληροί τις αρχές της διαφάνειας και της καταλληλότητας, η ασφαλιστική οφείλει να ενημερώσει τον λήπτη της ασφάλισης για τον τρόπο με τον οποίο υπολογίζεται η αναπροσαρμογή εντός προθεσμίας εξήντα (60) τουλάχιστον ημερολογιακών ημερών πριν τη θέση σε ισχύ της επερχόμενης αναπροσαρμογής.

Καταγγελία σύμβασης από τον λήπτη της ασφάλισης

Ο λήπτης της ασφάλισης μπορεί να καταγγείλει την ασφαλιστική σύμβαση, εντός αποκλειστικής προθεσμίας τριάντα (30) ημερολογιακών ημερών από τη γνωστοποίηση της αναπροσαρμογής, εαν δεν συμφωνεί με αυτή.

Κριτήρια αναπροσαρμογής ασφαλίστρων

Η αναπροσαρμογή του ασφαλίστρου θα πρέπει να γίνεται με κριτήρια που περιέχονται στη σύμβαση και στο Π.Δ. 13/2022, τα οποία θα πρέπει να είναι εύλογα αντικειμενικά και προβλέψιμα για τον καταναλωτή, έτσι ώστε να μπορεί ο τελευταίος να ελέγχει την εγκυρότητα της αύξησης του ασφαλίστρου. Η αύξηση και συγκεκριμένα ο Ενιαίος Δείκτης Υγείας (ΕΔΥ) του ΙΟΒΕ, πρέπει να είναι σύμφωνος με τη νομοθεσία και άμεσα διαθέσιμος και ελέγξιμος από τον ασφαλισμένο, όπως επιτάσσει η αρχή της διαφάνειας.

Όμως, μέχρι σήμερα, οι ασφαλιστικές εταιρείες δεν έχουν ανταποκριθεί σε αυτή την υποχρέωσή τους. Εκτός των άλλων, επικαλούνται τις υψηλές αποζημιώσεις που καταβάλουν, καθώς και τον ιατρικό πληθωρισμό και προχωρούν σε υπέρογκες αυξήσεις των ασφαλίστρων. Η ΕΚΠΟΙΖΩ έχει εκφράσει επανειλημμένως τις αντιρρήσεις της για τις υπέρογκες αυξήσεις που σκοπό έχουν την ακύρωση των ισόβιων και μακροχρόνιων συμβολαίων υγείας. (Δείτε εδώ, εδώ και εδώτα σχετικά Δελτία Τύπου της ΕΚΠΟΙΖΩ). Τα κριτήρια τα όποια έχουν θέσει είναι ασαφή, υποκειμενικά, αόριστα και μη προβλέψιμα για τον καταναλωτή.

 Ορισμένα από αυτά είναι:

  • Η εξέλιξη του μέσου κόστους θεραπείας
  • Η εμπειρία της εταιρείας από ολόκληρο το χαρτοφυλάκιο της συμπληρωματικής κάλυψης
  • Τα έξοδα της εταιρείας γι αυτήν την συγκεκριμένη πρόσθετη ασφάλεια
  • Πίνακες νοσηρότητας – Πίνακες ανικανότητας Ελληνικών ή Διεθνών Υπηρεσιών
  • Η μέση αποζημίωση ανά νοσηλεία λόγω της αύξησης των νοσηλίων των νοσηλευτικών ιδρυμάτων
  • Τιμαριθμοποίηση των αποζημιώσεων
  • Τις αναλογιστικές παραμέτρους που εφαρμόζονται για την τιμολόγηση του συγκεκριμένου παραρτήματος

Εάν θεωρείτε ότι η ασφαλιστική σας εταιρεία προχώρησε σε μεγάλη αύξηση των ασφαλίστρων, θα πρέπει να αντιδράσετε και να ζητήσετε τη μείωσή τους.

Καταγγελίες

  • Για να κάνετε καταγγελία βρείτε το αντίστοιχο υπόδειγμα στην ενότητα καταναλωτές/καταγγελίες εδώ.
  • Για να μεσολαβήσουμε εξωδικαστικά ή να λάβετε εξατομικευμένη συμβουλευτική για την υπόθεση σας:

1. Εάν είστε μέλος μας στείλετε το αίτημα σας στο info@ekpizo.gr και θα επικοινωνήσουμε άμεσα μαζί σας για να ορίσουμε ένα ραντεβού με εκπρόσωπό μας.

2. Εάν δεν είστε μέλος μας κάντε την εγγραφή σας εδώ.

Αρμόδιοι Φορείς

  • Για περισσότερες πληροφορίες και καταγγελίες μπορείτε να απευθυνθείτε στη Γενική Διεύθυνση Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή στην ιστοσελίδα: https://kataggelies.mindev.gov.gr/. Επίσης, στη Γραμμή Καταναλωτή: 1520 και στο Email: 1520@mindev.gov.gr
  • Τράπεζα της Ελλάδος- Διεύθυνση Εποπτείας Ιδιωτικής Ασφάλισης (ΔΕΙΑ)- E-mail: dep.insurancesup@bankofgreece.gr
Χρειάζεστε βοήθεια με κάποιο θέμα σας;

Είναι μία Πιστοποιημένη Ένωση Καταναλωτών που έχει ως στόχο την προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών και την βελτίωση της ποιότητας της ζωής τους.

Newsletter

Newsletters

Μείνετε ενημερωμένοι για τις υπηρεσίες μας. Αφήστε μας το e-mail σας και εγγραφείτε στο newsletter μας.

Έχετε τη δυνατότητα απεγγραφής από τα newsletters μας ανά πάσα στιγμή

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Επικοινωνία

Στουρνάρη 17, Αθήνα 10683

2103304444

info@ekpizo.gr

www.ekpizo.gr

Δευ - Παρ: 10:00 πμ - 3:00 μμ
Σάβ - Κυρ: Κλειστά